Sju goda råd.

Loading

Sju viktiga saker jag lärt mig genom åren och som jag skall utveckla i kommande nyhetsbrev.


  

1. Varumärket

Börja alltid med att sätta varumärket. Ett varumärke är ett löfte. Lägg tid här och allt kommer att gå enklare. Du kommer att spara massor av tid och pengar i din kommunikation om du vet vad skall göra - och kanske viktigare - vad du inte skall göra.
För att inte tala om hur mycket bättre affärer du kommer att göra med ett starkt varumärke. LÄS MER

 

2. Kommunikationskoncept 

Se till att du har ett koncept som fungerar över tid och i alla medier. Gevalia har kört med oväntat besök sedan 1985 och det fungerar lika bra i TV-reklam som på hyllkanten i butiken. LÄS MER

 

3. Kommunikationsstrategi

Nästa steg är en kommunikationsstrategi - var och hur når du dina kunder bäst? Jobbar du långsiktigt, konsekvent och kontinuerligt så bygger du kommunikationskapital. Bestäm dig, dutta inte.
Det blir bara krångligare nu med alla nya kanaler som poppar upp och gamla som läggs ner. Det var enklare förr med TV, tidningar, DR och PR. Men också dyrare. Nu är många kanaler som din hemsida och ditt nyhetsbrev helt gratis. 

 

4. Bra briefer

Lär dig att göra bra briefer till reklam- eller webbyrån. En bra brief är guld värd. Både för dig och för byrån. Var tydlig och rak med målgrupp, budget, målsättning och tidplan. Du kan annars låta reklambyrån bränna massor av pengar bara för att de inte förstår vad du menar. LÄS MER

 

5. Planera

Planera och se till att hela tiden ligga ett steg före. Skall du vara med på en mässa så vet du antagligen om det ett halvår innan. Skall du skicka ett nyhetsbrev i månaden så är det viktigt att du gjort en plan för året. Planera grovt, ett år framåt och i detalj ett kvartal. Testa och mät så mycket du hinner. Var flexibel, det går fort nu, nya kanaler dyker upp och andra försvinner.
Ligger du steget före så sover du bättre.

 

6. Börja med egna kanaler.

Satsa i första hand på de få kanaler som du äger t.ex. din hemsida och ditt nyhetsbrev. Jobba effektivt också med LinkedIn, Twitter och Facebook men tänk på att du inte äger dessa kanaler och att du inte har en aning om vad de hittar på imorgon.

 

7. Gör så lite som möjligt.

Gör så lite som möjligt och fokusera på det viktigaste. Det gäller att veta vad gränsen går, så att du inte gör för lite. Det är extra viktigt nu med alla kanaler och det är ofta man vill vara med överallt. Se istället till att behärska en eller ett par kanaler innan du går vidare. Anpassa till din budget och organisation, någon skall administrera. Krångla inte till det.

 

Allt ovan gäller inte bara företagets varumärke utan jag jobbar på samma sätt om det bara är en ny produkt eller tjänst som lanseras.

 

KONTAKTA BRANDPLANNER