En bra brief är A & O.

Loading

Glöm aldrig briefen!


 

Under mina år som reklam/varumärkeschef för Jonsered och Husqvarna har jag varit med om alla möjliga situationer där mina kollegor och jag har gjort briefar med varierande kvalitet. Tiden räcker kanske inte till och man tvingas slarva ihop något som skickar byrån åt helt fel håll. Eller så hinner man inte göra en brief överhuvudtaget, vilket kan vara bättre då en bra byrå tar reda på det dom behöver själva. Problemet är då att det blir onödigt dyrt då byrån behöver lägga dagar på något du kunde förklarat på en timme.

 

Lägger du tid och eftertanke på briefen så blir det bra och uppdraget kommer att flyta på snabbare. Du undviker helt enkelt att slösa tid och pengar. Lär dig därför att göra en bra Brief till din reklam- eller webbyrån. En sådan är guld värd. Både för dig och för byrån.

 

  • 1. Var tydlig och rak med vilken målgrupp du vill vända dig till. Välj inte allt och alla, det kommer aldrig att gå.

  • 2. Vilka argument bedömer du är relevanta för målgruppen? Vilka ”smärtor” har människorna i målgruppen som du kan lindra?

  • 3. Vad vet målgruppen redan om oss/produkten. Detta är viktigt, så att du inte slösar plats och pengar i t.ex. en annons med sådant som redan är känt.
      Är din produkt okänd (detta är sällan fallet) måste du kanske börja från grunden på ett pedagogiskt sätt.

  • 4. Vad vill du förändra och vad vill du att de som sett reklamen skall tänka och göra?

 

Punkterna ovan är de viktigaste och där skall du tänka till. Andra saker som givetvis skall ingå i en brief är syfte & mål, beskrivning av ditt varumärke, din produkt eller tjänst, dina konkurrenter, gällande budget och en önskad tidplan.

 

Krångla inte till det!

 

KONTAKTA GÄRNA BRANDPLANNER