Kommunikationskoncept

Loading

Konceptet skall hålla över tid och fungera i alla medier.


När du bestämt din position, ditt varumärkeslöfte och din kund och dennes värderingar ( se tidigare artikel om Varumärket ) är det dags att ta fram ett kommunikationskoncept.

Exempel på kommunikationskoncept är Gevalias - oväntat besök, som de kört med i snart 30 år. Reklambyråer har bytts ut men kommunikationskonceptet bestått.

Nike´s - just do it, Audi - Vorsprung durch technik, ICA´s ICA-Stig och Barncancerfondens – den tomma stolen är andra exempel på kommunikationskoncept

Kommunikationskonceptet skall hålla över tid.
Att kommunikationskonceptet skall hålla över tid är i första hand en ekonomisk fråga. Det är ju inte speciellt smart att lägga pengar på en kampanj i år och sedan byta spår nästa år, då har du ju ingen nytta av det du investerade förra året. Däremot om du kör på år efter år så fyller du på hela tiden och skapar kommunikationskapital.



Om du skall komma igenom kommunikationsbruset, skall du tänka på det som det vore en tegelmur. Om du slår på olika ställen så kommer du aldrig igenom men om du, dina kollegor och reklambyrån slår på samma ställe och dessutom flera år i rad, kommer ni igenom till slut.

Man brukar säga att när företagsledningen och reklambyrån börjar tröttna på kommunikationen, då börjar kunderna uppfatta den.
För att ett koncept skall hålla över tid måste du utveckla och förfina det och det är bra om det går att hela tiden hitta nya vinklar på samma tema.

Kommunikationskonceptet skall fungera i alla media.
Det var lite enklare förr. Konceptet skulle fungera i tidningar, TV reklam och på stortavlor. Något förenklat kanske, men nu skall det också fungera på hemsidan, i nyhetsbrevet, på Facebook, i Google Adwords och på Instagram. Reklamfilm som tidigare visades på TV-apparater och i biosalonger skall nu fungera på en pytteliten mobilskärm. Tänk också på att de flesta aldrig sätter på ljudet.

Manér & tonalitet.
Bildmanér och tonalitet är en viktig del i kommunikationskonceptet och du skall följa din grafiska manual hänsynslöst när det gäller dina trycksaker och tidningsannonser.
Däremot när det gäller din digitala profil får du ibland köpa att "det blir som det blir". Använd där de vanligaste typsnitten för datorer. Förhoppningsvis sprids ditt budskap/innehåll/erbjudande i kanaler där du själv inte styr utseendet, så tänk på att det viktigaste är vad du säger och vad du står för.

KONTAKTA BRANDPLANNER