Krångla inte till det

Loading

Varumärke från grunden


Gör så lite som möjligt.

 

Det går att krångla till ett varumärkesarbete hur mycket som helst. Jag vet för jag har själv krånglat till det men det var för längesedan.

 

Jag vet att det är jättejobbigt att inte ha kontroll över sitt varumärke och att det kostar onödigt mycket pengar och tid och ändå ger kommunikationen ingen utdelning.

 

Ta det lugnt, arbeta lugnt och metodiskt.

Börja med att få ordning på fundamentet: Ditt varumärke.

  1. Skriv ner allt som är förknippat med varumärkets historia.
  2. Varumärkets värderingar. 3-4 st. Tänk på att beskriva vad varje dessa betyder för ditt varumärke och dina kunder. Undvik generiska ord som kvalitet och unik.
  3. Varumärkets position skall vara relevant, särskiljande och trovärdig och formulera detta i en kort mening som sammanfattar vad ditt varumärke lovar/erbjuder. Ett s.k. Brand Statement.
  4. Du behöver ett namn och en logotyp/symbol som uttrycker det du vill och som blir ditt ansikte mot marknaden. Tänk form före färg, se till att den fungerar i svart-vitt i alla storlekar och på alla underlag.

 

Nästa steg är en kommunikationsstrategi.

  1. Ett kommunikationskoncept som går att upprepa och variera över tid och som fungerar i alla medier.
  2. Tone-of-voice. Vilka värderingar delar du med din målgrupp? Dessa avgör hur du uttrycker dig i ord, bild och ljud.
  3. Content Marketing. Planera din innehållsmarknadsföring tillsammans med allt annat så att den inte lever ett eget liv. Bestäm dig för ett fåtal kanaler till att börja med.
  4. Anpassa din kommunikation. Mottagligheten hos din målgrupp varierar. Du kanske vill skapa en stark relation eller så vill du sälja något för att möta ett direkt behov. Två helt olika situationer som kräver olika kommunikation.

 

Nu sätter du samman en grafisk manual.

  1. Symbol/logotyp. Olika typer och storlekar.
  2. Du behöver ett rubriksnitt och ett brödtextsnitt till att börja med. Tänk på att det skall vara lättläst och fungera överallt.
  3. Färger. Som jag sa ovan är det för det mesta bäst att loggan är svart eller vit men det kan vara vettigt att bestämma en företagsfärg och en komplementfärg.
  4. Mallar är bra för ekonomin så att du inte behöver uppfinna hjulet varje gång. Visitkort, web-banner, typ av bilder, annonser, SP material, förpackningar, skyltar, Power Point och fordon är några exempel. Har du egna butiker eller flera kontor är det vettigt med mallar till exteriören och interiören.

 

Rubriken som fick dig att börja läsa detta var ”krångla inte till det” och du kanske tycker att detta är krångligt nog. Det är det inte. Det kommer att göra ditt liv enklare och du kommer att göra bättre affärer.

 

Vill eller hinner du inte göra jobbet själv erbjuder Brandplanner en beprövad modell och verktyget The Brand Manager, som snabbt ger dig en fungerande guide till hur du bygger ditt starka varumärke.

 

KONTAKTA BRANDPLANNER