Varumärket. Tänk inte utanför boxen.

Loading

Du gör bättre affärer med ett starkt varumärke. Så enkelt är det.


I mitt förra nyhetsbrev skrev jag om 7 viktiga saker jag lärt mig när det gäller att jobba med marknadskommunikation.

 

Så här skrev jag då:

 

Börja alltid med att sätta varumärket. Ett varumärke är ett löfte. Lägg tid här och allt kommer att gå enklare. Du kommer att spara massor av tid och pengar i din kommunikation om du vet vad skall göra - och kanske viktigare - vad du inte skall göra.

 

För att inte tala om hur mycket bättre affärer du kommer att göra med ett starkt varumärke.

 

Varför skall du ha ett starkt varumärke? Det finns massor av goda skäl men här kommer 6 självklara.

 

Du får en kortare startsträcka vid nya kundkontakter.

Du får det lättare att lansera nyheter.

Du kan ta ut ett högre pris och tjäna mer pengar.

Du blir svårare att kopiera.

Du kan bli förlåten en eller två gånger om du klantar till det.

Du har det mycket roligare när du jobbar med ett starkt varumärke.

 

Tänk Inside the Box!

 

Det gäller att sätta ramar för vad man skall göra och vad man inte skall göra. ”Thinking outside box” är inte bra om du vill lyckas med din kommunikation och bygga ett starkt varumärke. Förstå mig rätt.

 

Du bör sätta följande ramar:

  1. Vad gör vi, för vem gör vi det och hur gör vi det? Håll dig sedan till detta och gör inget annat. Kalla det mission eller vad du vill. Skriv gärna ner det och kalla det ett Mission Statement.

  2. Skapa en mental bild av var ditt varumärke har åstadkommit om 20 år och få ner dina tankar i en mening som blir ledstjärnan för dig och dina kollegor. Kalla det Vision Statement. Hinner du inte detta nu så vänta, missionen är viktigare i början.

  3. Vem är "älsklings-kunden"? Beskriv dennes värderingar med ett par meningar och sikta in dig. Du vill nog sälja till alla men det kommer du ändå inte att göra, så fokusera på de som delar dina värderingar. Tänk inte så mycket på kön, ålder, inkomst eller utbildning i detta läge. Det blir viktigt först när du väljer vägar att nå din målgrupp.

  4. Positionering och varumärkeslöfte skall gå som en röd tråd genom allt du gör i företaget, inte bara i kommunikationen. Du måste ta en position som är unik och särskiljande för ditt varumärke. 

Allt detta kanske låter jobbigt men jag lovar att du har igen det tidigare än du anar. Tro mig, hade jag vetat detta för 30 år sedan hade jag sluppit både kostnader och sömnlösa nätter.

 

Detta var mitt första råd, vill du se de andra? Klicka här