Jonsered. Why stay ordinary.

Loading

Jonsered


Uppdragsgivare:
Jonsered är ett dotterbolag och varumärke i Husqvarna-koncernen. Jonsereds sortiment sträcker sig från gräsklippare för hemmabruk till avancerad proffsutrustning för skog och parkvård. I relation till systervarumärket Husqvarna är Jonsered litet men internationellt verksam på ca 30 marknader och starkt i sin huvudsakliga målgrupp - jordbrukare och semi-proffs. Jonsered säljs genom 5000 återförsäljare, främst i Europa och Nordamerika.

 

Uppdrag:
Ta varumärket och affären Jonsered från otydlighet till en stark och tydlig marknadsposition genom att skapa samverkan och synergier mellan marknaderna och aktiviteterna. Och samtidigt öka lönsamheten.

Brandplanners roll:
Mellan 1990 till 2002 arbetade Lännart Nilsson som Internationell Reklamchef för varumärket Jonsered. I samverkan med reklambyrå och marknadsbolag strukturerades det internationella kommunikationsarbetet upp i tydliga årliga Marknadsplaner. Dessa möjliggjorde samordning och effektivitet och på så sätt sänkte kostnader och markant ökade genomslaget på marknaden.

 

Om Brandplanner:
”Ett rakt, ärligt och tydligt samarbete är min sammanfattning. Och krävande, men det skall det vara och det kan det vara om man litar på varandra. Det var inte som så ofta - att vi på byrån fick en brief och att vi sedan kom tillbaka efter typ 3-4 veckor och presenterade. Utan ett nära nog dagligt och prestigelöst samarbete. Det var annorlunda, kul och bevisligen gav det goda resultat.”


Håkan Hermansson, Projektledare och ansvarig för Jonsered på Stendahls Reklambyrå

 

jonsered.se